tambah wang dengan zalora KLIK

Friday, August 24, 2012

Anugerah Allah......... Alhamdulillah


Bismillahirohmanirrohim..........
Assalamualaikum...................
Salam AidilFitri

Lama rasanya Dela tak mengupdate story dalam blog kesayangan ini.... berbulan2 ditinggalkan.... Tentu ada yang kehairanan ke mana Dela menghilang sebenarnya.... ade ke? hhee... perasan!!! okey titik! Sebenarnya Dela tak ke mana2 dan masih bekerja seperti biasa cuma kesihatan kurang mengizinkan untuk Dela mengadap blog dan mood terus menghilang untuk mencatat coretan dalam blog ini.  

Pertama sekali Dela bersyukur ke hadrat Allah swt kerana menunaikan impian Dela dan suami untuk tahun ini. Terima kasih kepada yang sudi meneka........ walaupun tiada hadiah untuk diberikan :) Terharu sangat kerana ada kawan2 dan adik2 dapat mengagak kemana Dela menghilang. Bukan tak sudi berkongsi berita gembira tetapi disebabkan orang tua2 cakap benda yang masih baru begini tak boleh di heboh-hebohkan lagi sebab itu walaupun hati gumbira tapi mulut terpaksa dikunci rapat dan hanya adik-beradik, keluarga mertua dan saudara-mara Dela aja yang mengetahui berita gembira ini.

Sebetulnya memang kami berdua tidak menduga bakal menerima berita yang tak disangka2 ini. Berkat kesabaran dan ikhtiar kami berdua, petua saudara mara dan izin Allah  swt akhirnya doa kami berdua di makbulkan jua akhirnya. Dulu Dela pernah membuat IUI sebanyak 3 kali untuk mendapatkan zuriat dan sejak itulah berat badan Dela naik mendadak sebanyak 15 kilo namun tidak berjaya. Sekarang Dela telahpun mengandungkan anak pertama dengan izin Allah dan ikhtiar secara tradisional pulak. Alhamdulillah berhasil. Inilah anugerah yang tak ternilai buat kami suami-isteri setelah sekian lama menahan telinga dari mendengar sindiran orang. Syukur sangat2. 

Tambahan pula keadaan badan yang tidak sihat kerana alahan dan juga sakit kepala yang teruk membantutkan Dela menjenguk blog yang lama di tinggalkan. Masuk office asyik tidur dan kadang2 ambik MC aja.... pengalaman pertama la katakan memang menduga mental dan emosi. Namun semuanya dah berlalu Alhamdulillah.... sekarang Dela dah pun mengandungkan anak pertama yang berusia 7 bulan 1 minggu.....Semuanya seperti tidak percaya keajaipan akhirnya berlaku dalam hidup Dela dan suami sekarang ini. Tidak disangka2 rezeki Dela dan suami tahun ini akan menerima kehadiran cahayamata yang pertama setelah 9 tahun mengharungi alam rumahtangga yang penuh dugaan dan cabaran dalam menempuh liku-liku kehidupan kita sebagai makhluk Allah.

Seperti ibu2 mengandung yang lain.... Dela juga tak terlepas mengalami alahan yang teruk di awal kehamilan. Pelbagai dugaan Dela hadapi seperti sakit kepala dan muntah2. Dela juga hilang selera makan tidak boleh makan nasi, susu, air putih kosong, pening bila mengambil ubat acid folic, tak boleh bau minyak wangi, tak boleh bau colgate, bau pencuci muka pun sampai muntah2,  cepat letih.... alahai....... pastu tak suka berhias.... selebek aja hari2 ke tempat kerja sampaikan suami Dela bising2 nampak serabut sangat macam2 la dugaan lain lagi..... namun Alhamdulillah........ semuanya ditempuhi dengan penuh kesabaran.

Dugaan seterusnya ketika bercuti ke China waktu itu usia kandungan baru 8 minggu tapi Dela tak dapat nak ceritakan pengalaman di sana kerana ketika itulah simtom2 awal kehamilan terjadi terasa cepat2 ja nak balik rumah berehat. Dela mengalami sakit kepala yang teruk sampaikan deman dan nak menjamah makanan pun tidak sanggup tekak ini nak menelannya.... memang nak termuntah. Dela pun tak berjalan sangat lebih berehat dan tidur di hotel dan bas sahaja.... kesian pulak suami Dela terpaksa menjaga Dela ketika itu memang mood nak bercuti dan bershopping tiada dalam kepala. Maaf memang Dela tak dapat belikan souvenir kepada yang mengirim. Maaf juga kepada Mama Aini kerana tidak dapat menghadiri majlis kenduri anak mama Aini kerana kesihatan tidak mengizinkan.... minta maaf sangat2. Terima Kasih jugak buat IntanBerlian sudi mengeposkan key-chain yang cute untuk akak... :)

Dugaan Dela seterusnya tidak berakhir di situ sahaja. Bulan 5 yang lepas suami Dela pulak terpaksa berkursus  kenaikkan pangkat (rezeki anak) selama 2 bulan dan kami hanya dapat berjumpa hari2 minggu sahaja dan ada kalanya suami Dela lari keluar berjumpa sekejap petang2.... hhe....  Ketika kandungan Dela masuk 3 bulan lebih suami terpaksa minta keluar sekejap menemani Dela ke klinik kerana keluar setitik darah dan berlarutan sehingga 4 hari. Memang Dela takut apa2 terjadi kepada kandungan ini dan selepas makan ubat... titik darah itu pun dah berhenti. Alhamdulillah..... Dela tahu suami sangat mengambil berat kesihatan Dela dan baby kami ini sampaikan dia buat surat minta keluar untuk meneman Dela setiap kali check-up. Waktu beginilah kita memerlukan orang2 yang kita sayang sentiasa di sisi tambahan kami berdua tinggal jauh dari saudara-mara memang segalanya kami lakukan berdua sahaja. Walaupun suami tidak dapat menemani 24jam namun dia sentiasa berada ketika saat getir dalam hidup Dela. Teringat lagi riaksi suami yang memeluk Dela ketika di klinik sewaktu doktor mengesahkan Dela telah pun mengandung 6 minggu.... Dela tau dia cukup gembira dan terharu mendengar berita itu tambahan suami Dela memang seorang yang cukup sensetif berbanding Dela yang agak blurrr lagi sebab macam tak percaya dengan berita yang baru kami dengar. Inilah hadiah buat dirinya.

Paling tak boleh lupa semasa Dela on the way balik kerja bulan 5 lepas.... kereta pulak kena langgar dari belakang.... memang time tu Dela terkejut sangat2... tak sangka boleh accident pulak saat2 begini..... masa tu Dela drive keta sendiri. Tak ada benda lain yang Dela fikirkan.... asyik pegang perut aja takut apa2 terjadi.....Alhamdulillah.... baby selamat.

Sesungguhnya inilah berita yang ditunggu2 selama ini. Walaupun sedih tidak dapat berkongsi dengan arwah abah dan arwah mama Dela namun Dela bersyukur dikurniakan seorang suami  yang sangat menyanyangi Dela seadanya. Alhamdulillah. Doakan kandungan Dela membesar dengan sihat dan sempurna. Doakan Dela dapat menjalani proses mengandung ini dengan baik sehingga hari kelahiran baby pertama ini yang dijangka pertengahan bulan November ini. InsyaAllah..... doakan yang terbaik untuk Dela ye.... :)

Psstt.... ada petua yang nak di kongsi untuk Dela?


Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir & Batin

Jom Klik

SINI
SINI
SINI
SINI
SINI


41 comments:

Acik Erna said...

Assalam dela..tahniah..alhamdulillah allah sentiasa mendengar doa2 hambanya..syukur alhamdulillah..semoga dela selamat melahirkan..
acik dulu lambat jugak..tapi tahun kelima dah ada anak pertama..

lia said...

Alhmdlh...

Hepi for you n take care ya..

dear anies said...

Tahniah kak!! Jg kesihatan leklok ya.Nnt bersalin kt mn?

Unknown said...


Tahniah Dela... kyong tumpang gembira & mdoakan semoga dela dipermudahkan utk tempoh yg seterusnya.. rajin2 mengaji supaya anak bakal soleh/solehah...

jaga diri baik2 yer..

salam eidulfitri maaf zahir batin..

mama aini said...

salam aidil fitri dr mama buat dela & en.hb..Tahniah & syukur alhamdulillah dela bakal mendpt cahamata pd nov.ini.. suatu penantian yg berbaloi..mama tumpang gembira utk dela..takpa mama faham & mama rindu dgn entry2 dr dela..selalu jenguk blog dela..jasa kesihatan dela & baby ya..slm sayang dr mama..

MulutPayau said...

Assalamualaikum Dela...
Salam Aidilfitri utk Dela dan fmly...

Alhmdulillah...Penantian selama ini dimakbulkan...Tahniah Dela..akak tumpang gembira....

pizet said...

suka membaca...moga dilindungi sampai selamat melahirkan dan dipermudahkan cara :)
selamat hari raya

Ibuhani said...

Alhamdulillah.......smoga semuanya dipermudhkn bg Dela!!! Tahniah ye......slmt hr raya. Maaf zahir n batin. Smoga Dela slmt melahirkn.

Qaseehtolia said...

Alhamdulillah dan Tahniah. Saya mmg dah agak sbb lama menyepi. sama-sama lah kita yer cuma saya due bulan 12..

Teacher Basariah said...

tahniah ye..semoga selamat semuanya..cikgu pun 'due' tahun ni juga..insyaAllah bulan 10..jaga diri ye..(^_^)

Rinna said...

Alhamdullillah.. Tahniah utk Dela.. Moga semuanyaa selamat hingga melahirkan.. :)

SeputihSalju said...

ptt la lama tak nampak... tahniah kak... semoga semuanya selamat.... jga diri n baby ye...

|| NaFiRaa || said...

Tahniah dela..
moga mama dan bb sihat k~

Rozita said...

Alhamdulillah....tahniah dela. Semoga selamat segalanya. Akak tumpang gembira. Kalau boleh dela sharelah petua tradisional yg dela amalkan sampai lekat tu..

cci said...

comel anak2 dia.. ^_^ err yg bongsu tu cute tul.. cam anak cci plak.. mueheh

Ain Mardhiah said...

mabruk! =)

@hasney^-^ said...

Assalamualaikum Dila,

Pertama sekali, has nk ucapkan tahniah, mmg has pun agak lama tak jenguk blog Dila, even blog sendiri pun..baru2 ni jerk...jengah kembali...bila baca pula tulisan Dila, ni has plak yang menitis air mata kegembiraan dan penuh terharu..Syukur sangat2. Ya Allah kau peliharalah kawanku ini dari sebarang musibah dan kurniakanlah dia dan suami anak yang sihat dan soleh. Semoga Dilla diberi jalan dan dipermudahankan segalanya....Due lagi dua bulan laa ye..mesti tak sabar tunggu si kecil kan...InsyaAllah, has doakan agar semuanya terbaik buat Dilla dan suami.

Unknown said...

Assalamualaikum DEla....rindu sangat tau.....Alhamdulillah..bukak blog tadi ada komen dela...mmg teruja teerus dtg sini....rupanya ada berita lagi gembira....sampai nangis2 baca entry dela..tumpang seronok untuk dela tau....tahniah dela....tahniah bakal jadi mama....jaga diri baik2 yer....pengalaman bakal jadi mama...memang terindah kan...Alhamdulillah...sangat-sangat...ish..izan pula yang over gumbira yer.....nanti update laa lagi....tau...hehehhe...selamat hari raya DEla....jgn laa menghilang lagi !!!

Unknown said...

jgn marah yer dela....mama rakamkan rasa teruja,terharu serta gembira mama dengan entry ini....andai suddi,...dela jemput baca,...kalau tak suka mama minta maaf yer..

http://miaduniaku.blogspot.com/2012/08/tahniah-dela.html

izz iizza said...

syukur..semoga segalanya akan berjalan dengan lancar..salam kenal ya..:)

sHaRiNa eLyaNa said...

alhamdulilah.tahniah ya :) slmt kembali

mummyrinazone beauty said...

Alhamdulillah nurul pula teruja mendengar.tahniah deal.moga semua ya dipermudahkan amin

emarieys said...

tahniha..jaga kandungan baik-baik

insan_marhaen said...

Terbaca tentang blog ni dr mama mia... Tahniah....insyaAllah selamat dan dipermudahkan hingga ke saat melahirkan ye...

Unknown said...

Mengalir air mata akak membaca n3 ni walaupun akak pengalaman Qayyum mengandung selepas 8 bulan tetapi semasa mengandungkan Sumaiyyah selepas umur Qayyum 5 tahun memang membuat gembira....

Apa2 pun tahniah ye....

mamapp said...

congratess dela.. dah agak dah.. alhamdulillah allah makbulkan.. mama pipie ni pn teringin nak tambah nak tp takde rezki lagi.. doakan yer..

dela jaga diri bebaik yer.. selalau berborak dgn baby terangkan apa yg kita buat, etc.. pesan dia suruh jadi insan yg baik

sal ya said...

salam kenal ye.

tahniah atas kehamilan. semoga dipermudahkan semuanya.

ct rahani said...

tahniah kak.. memang dah dpt agak dah.. tumpang gembira jugak utk akak & suami.. mesti comel baby akak nanti macam mamanya.. hehe.. pe2 pu sy doakan semoga segala urusan akak dipermudahkan Allah.. amin..

mak encik | SZ said...

alhamdulillah Dela ... terharu baca coretan dela ni, ntah kenapa takde updates kat bloglist saya... huhuhu ...
apapun tahniah diucapkan, semoga Allah permudahkan urusan Dela, selamat melahirkan zuriat pertama ...

petua? ermmm standby awal2 la semua keperluan asas baby .. dah lebih 7 bulan ni bila2 je dia mahu kuar kang..hehehe...

NoorNazuha said...

Tahniah Dela....saya je la yang masih solo...sedehhh....:(

ajumohit said...

Alhamdulillah dela, berkat kesabaran dela dan suami, Allah maha mendengar

IntaNBerliaN said...

Alhamdulillah... syukur pada Tuhan... tahniah yer kak... jaga diri baik2 tau...

bab petua tu.. saya ada tulis gak serba sedikit dekat blog saya.. memandangkan sekarang ni pun sy tgh prgnant.. InsyaAllah due 3/11 nanti...

kalau akak nak baca... boleh tgk dekat label pregnant di blog saya... :-)

Cho Zila said...

apa juga dugaan didatangkan dengan kebahagiaan... kuatkan semangat... hari rayapun dah nak habiskan..

Akak Kembang said...

Dah agak dah. Alhamdulillah. Allah Maha Mendengar doa umatnya.

Memang rindu ngan Dela. Semg selamat semuanya. Amin.

Jgn lp kahabarkan bila melahirkan nnt ek Dela.

Take care.

Rozita Ceritaita said...

alhamdulillah... tahniah! semoga ibu dan anak terus sihat insyallah..amin..

fatema said...

salam.lamanya dela tak update,ada berita gembira rupanya,alhamdulillah,semoga dpt baby yg sihat n mommynya pun sihat..jemput singgah blog ye =)

Aliha said...

Tahniah akak ;) Semoga dapat baby comel :D

Rabiatul Adawiyah said...

Comelnya bby2 akak..

Sya Chot .. said...

alhmdulillah..rezeki..


jom baca entry sya dan tingglkn jejak...
http://chot91.blogspot.com/2012/09/graduation-day.html

Tie HT said...

sejuk hati baca kisah orang mengandung tumpang syukur, alhamdulillah dan congrats dela :)

dakcik said...

lame tak baca kisah dela..anw, congrats!
take care yek..semoga semuanya selamat..:)