Friday, January 13, 2012

5 Tips Bagaimana Memilih Sahabat

5 Tips Bagaimana Memilih Sahabat


Pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:
  • Pertama
Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.
  • Kedua
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebut-nyebutnya).
  • Ketiga
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.
  • Keempat
Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.
  • Kelima
Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.




Sumber : http://pakarhowto.com



29 comments:

♥ dak pink said...

Setuju dengan tips tu.

Nazayiena said...

Sukar mencari sahabat yg ada ciri2 di atas........

Cikpuan rara said...

susah nk dpt sahabat cm ni skrg ni kan.

rasp said...

zaman skarang mmg susah skit nak cari sahabat sejati kan....

sue zainun said...

semoga sahabat kita seperti sahabat2 di atas..:)

munna said...

kawan masa senang mmg mudah kita cari tapi masa kita susah banyak yg lari

Salina@IbuAqil said...

TQ dik berkongsi ilmu.. ;)
Happy weekend dr kami yer.. ;D

saffiya_aleesya @ echa said...

sahabat dikala susah dan senang, sahabat dunia dan akhirat itu yang menjamin perhubungan persahabatan itu berkekalan..

eB ezrin said...

eB sahabat yg baik. insyaallah :)
prasan ;p

Fieza79 said...

memilih sahabat sejati tak mudah kan...sobss...

ct rahani said...

gud tips.. :)

fieda said...

mekasih untuk info ni..

Alin Marlini said...

info yg baik.

KhaiRin - anies said...

bg sy asalkan ikhlas berkwn da memadai...

|| NaFiRaa || said...

betol tuh~ bukan senang nak carik sahabat nih~ tq..:)

Syaifuddin said...

wah ..cool

IntaNBerliaN said...

bagus tips ni.. sy pun memilih sahabat yg sggup sentiasa bersama kita & xsuka yg talam 2 muka..

mama aini said...

assalam dela..thanks share info ni..semuga masih adalah kawan yg blh dipanggil `sahabat` spt yg diatas dizaman ini !!!..hu2x..

Koding said...

Tip yg berguna dlm memilih Sahabat Sejati...

aNIe said...

Betul tu Dila... sahabat masa susah sukar dicari... skrg ramai sahabat yg didepan kita lain... tapi lain pula di belakang kita... manusia ni lain2 kerenah mereka...rambut sama hitam.. hati lain2... semoga kita diberikan petunjuk untuk mendapat sahabat yang seperti yg disarankan...

Miss Purple Ungu said...

kwan time senang mmg senang la nak cari
time susah tanggung la sendiri huhu

LadyBird said...

boleh tak untuk kite menjadi sahabat seperti itu?

kerana untuk mendapat shbt yg begitu, perlu menjadi seperti itu..

Zefa NorAsmara said...

Walaupun bernama sahabat, kdg2 sukar juga dimengertikan. Sbb yg dihadapan dan yg dibelakang kdg2 tak sama.. semoga kita tergolong dlm golongan sahabat yg baik.. :D

fyna said...

entri yang sangat bergunakan dear...
==,

Jendela Hati said...

masih ada 'kwn mkn kwn'

Puan Kutu said...

ssh nak carik sahabat yg macam tu..sejak kawin sy jarang berkawan dan bersahabat rapat dengan sesiapa..sahabat sy en suami dan aiman jer..:)

Nisa Greennnpanda said...

setakat nie sy xde lg sahabat sejati..masih t'cari2..

Papa Mifz said...

sahabat susah senang susah nak carik...

wan nurul hezrina said...

mmg payah nak jumpa sahabat sejati yang susah senang tawa bersama.nurul adalah 2 org=)

-- > Klik iklan di bawah untuk keterangan lanjut < - -