Sunday, December 12, 2010

zuriat



Cute kan gmbar baby kembar ni... kadang-kadang aku selalu fikirkan bila la masanya untuk aku menimang anak sendiri. 7 tahun penantian aku dan suami belum tercapai. Impian kami berdua belum berhasil. 2011? InsyaAllah... mungkin giliran aku pulak...Aku sedih dan cemburu bila ada kawan2ku yang baru kawin senang pulak mengandung. Sekarang ada yang menambah ahli keluarga 2-3 orang dah pun tapi kami masih berdua. Aku selalu inginkan anak. Seboleh-bolehnya nak sangat kembar. Ya la... nak cover balik 7 tahun yang terlepas dulu...haa..haa.. hidup kami berdua sunyi.. tanpa penyeri dari darah daging kami berdua sendiri. Aku dan suami sudah bersedia memikul tanggungjawab ibu dan bapa...

Bukan x ikhtiar cuma belum rezeki kami lagi... Sedih? tentu la sedih... sunyi-sepi, boring, suram semua campur sekali. Mula2 tak rasa sunyi sangat kerana kami kerap bercuti kalau ada kelapangan dan ada saja aktiviti yang kami lakukan bersama.  Tapi bila dah lama2 asyik jalan2 berdua  pastu kawan2 lain dah bertiga dan berempat kami pulak terasa kekosongan dalam hidup kami. Tambah2 kalau balik kampung hati ni tak dapat nak menepis pertanyaan orang tambah2 kalau kami balik sana orang buat2 x nampak.  Suka atau tak pun kami sendiri tak tahu.  Ya la...... yang balik hanya kami berdua.... tak menarik apa sangat pun.... Kalau ikutkan hati malas aku nak balik kampung selepas ketiadaan kedua ibu bapaku. Tapi memandangkan menghormati perasaan suamiku dan keluarga mertua aku balik juga ke sana walaupun kadangkala hatiku sakit dan pedih dengar pertanyaan dan umpatan orang.

Diorang ingat dapat anak ni macam beli anak patung kat supermarket? Kalau boleh beli 10 dah aku kutip bawa balik... Ini kerja Allah.... Allah berkuasa segala-galanya.... tentu ada sebab dan penyebabnya kami belum d kurniakan anak. Kadang-kadang malas nak bercakap dengan orang2 yang tak faham ni.... diorang  ada fikir perasaan aku? diorang ingat aku x sedih bila orang tanya pasal anak? diorang ingat aku x terasa kalau cerita pasal anak ja tak habis. Yang diorang tau bergosip x habis2. Canang la anak depa kawin sekejap ja dah mengandung macam2 la... Kenapa nak membanding2 pulak itu rezeki masing2. Siapalah kita nak menahan kehendakNYA. Sebab tu aku malas joint kenduri-kendara kat kampung. Malas nak menjawab dengan mulut2 yg x reti nak jaga hati orang. Tak sensetif.  Aku dah banyak bersabar dengan kerenah mereka.

Issyyy... aku dok sini bukan goyang kaki la.... macam2 aku dah buat... ada korang nampak? aku asyik ulang-alik hospital buat treatment ada orang tau? bukan senang nak bagi komitment sepenuhnya kalau berurusan dengan hospital. Sekurang-kurangnya aku berusaha daripada x melakukan apa2. Kadang-kadang aku sedih d sebabkan kekurangan aku orang menyisihkan kami berdua. Terasa  pengorbanan kami  tak siapa pun yang nampak tapi kekurangan kami pulak menjadi isu tak pernah habis. Kenapa layan kami berdua begini sedangkan kami tak pernah menyusahkan sesiapa pun. Macammana kami bangkit dari kesusahan dulu ada siapa yang peduli? Pernah tahu sakit perit aku mula2 nak menapak di sini,  ada yang kisah? Kami tak minta tolong dari sesiapa pun tapi ada saja yang tak kena di mata mereka.  Aku hanya diam saja x mau gaduh2. Takut ada yang bermasam muka pulak nanti. Tapi cuba kaji diri sendiri sebelum nak mengata orang...cermin diri dulu ye. Jangan nak cari salah dan silap orang kalau diri sendiri pun belum tentu sempurna. 

 Namun dari sudut lain pulak Alhamdulillah... aku bersyukur sangat2 rezeki yang ku terima sekarang ini walaupun belum  punyai  anak namun aku dapat rasakan kehidupan kami berdua semakin berubah tahun demi tahun. Mungkin inilah ganjaran yang aku terima setiap umpatan yang aku terima . Aku bersyukur sangat2. Ya Allah... kau tabahkan hatiku menerima dugaan ini... kau kuatkanlah hatiku dari cacian orang,kau kebalkan telinga ku dari mendengar umpatan orang, kau terangkanlah hati mereka2 itu untuk sedar kesilapan mereka dan kau kurniakan zuriat untuk kami berdua.... Amin




No comments:

-- > Klik iklan di bawah untuk keterangan lanjut < - -