Saturday, November 12, 2011

nasi lemak & sambal tumis sotong



Pagi ini breakfast masak2 nasi lemak sambal sotong kurita.... eeh... sotong kembang. Sotong kembang ni faverot penghuni rumah aku ni. Kalau masak nasi lemak mesti ada sambal sotong sekali. Kalau sotong tak ada..... ikan bilis pun aku bedal juga...... Makan pagi suka masak yang simle2 ja..... ini resepi yang aku buat selalu... Untuk makan2 sendiri boleh le... Teringat waktu kecil2 dulu .... kalau masak nasi lemak suka sangat hidang camni... konon2 makan kat restaurant la kan...... :)


Bahan-bahan nasi lemak
beras , santan separuh, daun pandan, bawang merah & putih, serai, halia, lada hitam, kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan garam

Bahan-bahan Sambal Tumis
sotong kembang, bawang besar, cili kering di blander (tak guna cili bow.. x best!!), air asam jawa, sedikit gula dan garam secukup rasa.


Jadi siap semua....... jemput makan... :)




19 comments:

cik cek said...

Emmmm...besnya bekpas nasi lemak...mkn lak ngan sambal sotong...memang sedappp...:)

EmbunRosaliza said...

bestnya ujan2 gini mkn nasi lemak sambal sotong

kaklong said...

kaklong suka sambal sotong kembang ni,tapi tak pandai nak masak,kdg2 keras..!huhuhu!

kaklong said...

suka sotong kembang ni,tapi anak2 tak suka,pernah sekali kaklong masak,keras lahhhh,kena kutuk ngn laki jer...hahahahah!

Dalila Hamid said...

koklong

dela masak pun kadang2 sotong tu keras serupa jugak...hhee

k.h.a.l.i.l.a said...

alaaaaa...... sedapnyeeee...... lapar dah ni... huhu

yan said...

laaa.. sama menu kita pagi nii..tapi tak de sotong lah.

KhaiRin said...

mmg fav sy sambal sotong ngan nasi lemak tp x leh mkn byk2 nnt ngantuk arggghhh

♥MAMASYAZA♥ said...

mak aihhh akak pun suka sambal sotong kembang tu..memang sedap

Hanis MY said...

Yummynyaaaa, sotong kurita pun apa slhnya hehe

EmpayarUtama said...

Hehe seb bek br balik makan kenduri kawen td, kalu x mesti lapar nih :)

aZuMaya said...

salam...wah nmmpk sedapp nasi lemak tue,,nyummy

Nurul Faiz Bikers said...

sedapny nasi lemak

btw, anda ditag.

http://cikgufaizcute.blogspot.com/2011/11/beauty-contest-from-aina-rahman.html

MaMa said...

nampak sedap..hu2x..terliur mama tgk pic.nasi lemak dan sambal tumis sotong tu..

**::CIKNUURUL::** said...

waaaa,kak,..terujenye sy,.hehe,.

hanabunga said...

argh buat hana lapa gila tau!

C i k P i p i T e m b a m said...

adoiii terliuuurrrrrr!

CTK said...

wahhh..nasi lemak ngan sotong??perghhhhhhh!feveret tuuuuuuuuuuu

caliph shuriken said...

sy paling suka nasi lemak yg simple2.. asal ada ikan bilis pun ok ^^

-- > Klik iklan di bawah untuk keterangan lanjut < - -